Istoric
Istoria Chişinăului este şi istoria transportului public de pasageri.
În acest sens putem afirma că oraşul modern a început o dată cu apariţia pe străzile sale a primului mijloc de transport în comun. Evenimentul se producea în a. 1889 şi s-a datorat contractului încheiat de către autorităţi cu o societate de transport din Belgia, Basarabia s-a ales, în urma implementării acestui contract, cu câteva tramvaie.
Montate pe şine, ele erau trase de 2-3 cai, devenind în scurt timp mijlocul de locomoţie preferat al elevilor, studenţilor, cetăţenilor cu venituri modeste.
Orăşenii înstăriţi continuau să se deplaseze cu trăsurile şi fae-toanele, iar călătoria cu tramvaiul, fiind mai ieftină, s-a transformat treptat în cel mai democratic mijloc de transport urban. Primele tramvaie trase de cai erau nişte vagoane cu roţi metalice, asemănătoare cu cele de tren.
În anul 1913 s-a renunţat la tramvaiul cu tracţiune animală în favoarea tramvaiului cu tracţiune electrică.
La 12 octombrie 1949, pe artera principală a oraşului (actualmente Bulevardul Ştefan cel Mare şi Sfânt), au fost puse în circulaţie primele 6 (şase) troleibuze de modelul MTB-82.
Într-un frumos octombrie la data de 12 a anului 1949, conform Hotărîrii Consiliului Orăşenesc, pe străzile capitalei a început să circule şi primul troleibuz de tipul MTB pe ruta “strada Gospitalinaia (actuala stradă Toma Ciorbă) – strada Sve-cinaia (actual bd. Gagarin)”. Primul troleibuz a fost condus de către Ivan Grecu.
La traseu, ce avea lungimea de 6 km,circulau 6 troleibuze de acest model ( fabricate în oraşul Moscova), cu capacitatea de transportare de 60 călători fiecare. Zilnic erau transportaţi circa 24 000 de pasageri. Deja, peste un an, numărul acestor maşini s-a dublat, călătorii fiind deserviţi cu douăsprezece troleibuze, pe traseul cu o lungime de 8.8 km.
În primii ani troleibuzele asigurau legătura dintre Gara Feroviară şi Universitatea de Medicină, Valea Morilor şi capătul str. Puşkin; str. Toma Ciorbă – str.Dokuceaev; str. Dokuceaev – podul din preajma Circului; str. Independenţei – str.Miron Costin.
Unul dintre acele troleibuzea obţinut viza de reşedinţă permanentă pe teritoriul actualului parc de troleibuze nr.1, unde poate fi admirat de oricine se face interesat.
Ghidul poate fi vizualizat aici: GHIDUL OFICIAL
Noutati
Suspendarea traficului rutier pe anumite străzi din capitală, în legătură cu desfășurarea Euro Marathonului, duminică, 8 septembrie 2024
Circulația transportului public în Piața Marii Adunări Naționale, în zilele de 30 – 31 august 2024